Катерина Єльшова, 9 грудня 2018
Продовжимо розповідати про соціально-емоційний розвиток дітей до 3 років. У цій статті розповімо про період 12-14 місяців.
Соціально-емоційний розвиток дітей віком 12-24 місяців

У цьому віці у малюка починається стадія початкової самостійності. Він уже вміє ходити, тримати їжу і їсти самостійно, розмовляти і трохи контролювати свої фізіологічні процеси. Освоєння цих навичок може призводити до протестів і бажанням бути повністю незалежним від контролю і допомоги дорослих. Характерні «ознаки» поведінки крихти у віці 1-2 років - «ні» і «моє!».

 Детальніше про розвиток цих навичок від народження до року можна прочитати тут.

Ближче до 2 років протести дитини можуть стати причиною його розбіжностей з вами. У вас можуть з'явитися негативні емоції (гнів, роздратування, невдоволення) в відповідь на «непослух» крихти. Важливо в цей період усвідомити, що відбувається значущий процес переходу від повної залежності дитини від вас до взаємозалежності. Ваше завдання - підтримувати взаємодовіру, люблячу і поважну атмосферу в сім'ї, допомагати малюкові в його прагненні до самостійності.

Прояв соціально-емоційних навичок у 12-24 місяця

Розвиток необхідних емоційно-соціальних навичок відбувається поступово. На першому плані в цьому віці, як і раніше прагнення дітей до відчуття безпеки та комфорту. Близькі та підтримують стосунки з батьками розвивають у малюка довіру, впевненість, співчуття. Саме в стосунках з батьками він вчиться дружити, контролювати й виявляти свої емоції, справлятися з труднощами.

Малюк, починаючи з 12 місяців, усвідомлює, що він незалежна особистість, окрема від інших. Це нове усвідомлення допомагає йому зрозуміти, що інші люди теж відчувають почуття і думки, які відрізняються від його власних. Розуміючи це, дитина починає розвивати емпатію - здатність «ставити себе на чуже місце».

12-15 місяців

Починаються перші спроби «боротьби» дитини за автономію і самостійність, але поки вони розвиваються паралельно зі страхом, що значущі дорослі перестануть його підтримувати. Він як і раніше дуже прив'язаний до рідних, особливо до мами - плаче, коли вона залишає його, й щасливий, коли вона повертається додому. Малюк чітко розрізняє, де «свої», а де «чужі». Зі «своїми» він активний і розкутий, а з «чужими» - затиснутий і сором'язлива.
Схильність до наслідування триває. Малюк уважно «вбирає» емоції дорослих, повторюючи їх, наслідує міміці. Прагне бути більш залученим в дорослі справи, з радістю виконує прохання, особливо побутові. Основний спосіб спілкування - жести та міміка, перші слова і звуки.

Емоції швидко виникають і так само швидко змінюють один одного. Якщо малюк засмучений і розплакався, то варто сказати йому «ой, дивись, пташка», і сльози відразу висихають, а на обличчі з'являється інтерес. Подив - основна емоція цього періоду. Дітки з цікавістю і подивом реагують на нові предмети або події навколо них. Також розвивається емпатія, в першу чергу - до близьких. Може «на прохання» підійти й пошкодувати маму, і переносить ці дії в рольові ігри (шкодує іграшки, заспокоює їх).

15-18 місяців

У цьому віці емоційний фон стає більш спокійним, стійким. Малюк налаштований на «ділове» і емоційне спілкування. З радістю продовжує наслідувати дорослим і виконувати їхні прохання, часто проявляє ініціативу в допомозі - «я сам!». Якщо щось виходить, то радіє і пишається. При невдачах сильно засмучується і переживає. Як і раніше залишається сильна прихильність до мами, але вже не так бурхливо реагує на її догляд, може легко «відволіктися» і спокійно попрощатися з нею.

Якщо в минулому віковому періоді переважало «ні», і малюк його демонстрував у вигляді жестів, міміки і протестів. То зараз з'являється і «так» - малюк легше погоджується з чим-небудь, ніж раніше, і його можна «умовити». Дуже залежить від режиму та сталості. Якщо звичний хід подій змінюється, то дитина нервує і проявляє невдоволення.

Соціальні навички також продовжують розвиватися. Тягнеться до спілкування не тільки з близькими дорослими, але і з іншими дітьми. Проявляє співчуття дітям що плачуть, але ще не розуміє, що може завдавати болю. Тому «легко» забирає іграшки, штовхається або б'ється. Іноді проявляє бажання ділитися своїми іграшками або «пропонує» іншій дитині пограти разом. Також в цьому віці з'являється ревнощі до інших дітей - наприклад, якщо мама візьме на руки чужого малюка.

18-21 місяць

Наслідувальні й побутові навички розвинені ще сильніше. Той період, коли можна «довірити» малюкові доглядати за кімнатною рослиною або домашнім тваринам, дати донести пакет з магазину і т.д. Кроха буде дуже гордий тим, що він «дорослий». Бурхливо реагує, як на позитивні оцінки дорослих, так і на негативні. Радіє, коли його хвалять, і може розплакатися або образитися, якщо лають.

Активно розвивається емоційний інтелект і емпатія. «Відчуває» емоційний стан і настрій інших людей, починає розуміти чужі потреби. Привертає увагу дорослих будь-якими доступними способами - звуками, словами, жестами, вигуками, плачем. Якщо його не розуміють або не звертають увагу, то бурхливо проявляє негативні емоції. Сильно прив'язується до одного з дорослих, з яким у нього найбільш сильний емоційний зв'язок (необов'язково до мами).
Тягнеться до спілкування з іншими людьми, особливо з дітьми. Робить перші спроби «подружитися» - ділиться іграшками, пропонує разом пограти. Бурхливо проявляє свої емоції в грі, іноді «озвучуючи» їх звуками, словами або мімікою. Також проявляє емоції при прослуховуванні музики або перегляді мультиків. Добре працює емоційна пам'ять - наприклад, «згадує», що в минулий раз сильно злякався лікаря, і проявляє такий же страх і зараз.

21-24 місяці

У цьому віці малюк ще сильніше, ніж раніше, «прив'язується» до режиму, з'являються чіткі ритуали. Він не стане пити з «чужої» чашки (навіть якщо це його нова чашка, яку йому подарували), не дозволить комусь іншому, крім мами, купати його і т.д. Не варто лаяти малюка за це або намагатися змусити його щось зробити. Такий прихильністю до режимних моментів він забезпечує собі почуття безпеки та передбачуваності подій.
Емоції стають більш бурхливими й стійкими. Крихітку вже не так легко відвернути «пташкою» від сильного плачу або переляку. Здатний тривалий час ображатися, незадоволений, коли його лають або не дозволяють те, що він хоче. Всіма способами намагається заслужити похвалу значущих дорослих. Повідомляє про свої бажання або переживання словами, мімікою. Якщо щось не вдається, то малюк турбуватиметься і може надовго втратити інтерес до цього заняття.

У соціальному спілкуванні прив'язаний до знайомих дорослим і дітям, незнайомих цурається і не йде на контакт. Із задоволенням грає в рольові та спільні ігри з іншими дітьми. Любить танцювати, співати, дуже емоційний при цьому. Виявляє співпереживання до інших людей або тварин, але поки що на прохання дорослих. Про себе і своїх бажаннях говорить в третій особі, називаючи себе по імені.

Як батьки можуть допомогти у розвитку навичок

Діти в цьому віці все більше й активніше цікавляться своїми однолітками. Але поки вони не вміють грати «разом», тому вони грають «поруч». І ваше завдання - допомогти їм почати спільну гру.

Як це виглядає на практиці. Ваш син або дочка зауважує на прогулянці іншого малюка. Спочатку він здалеку уважно спостерігає. І ви в цей момент можете запитати у дитини: «Хочеш з ним пограти?». Якщо малюк відповів ствердно, то ви можете разом підійти до іншої дитини й «показати», як вони можуть розпочати спільну гру. Через якийсь час дітки продовжують грати вже без ваших підказок.

Як ще ви можете допомогти в розвитку соціально-емоційних навичок свою дитину:

  1. Розвивайте навички в грі та повсякденному житті. Найкраще навчання і розвиток відбувається тоді, коли ви дозволяєте малюкам грати, досліджувати себе і враховуєте його інтереси. Також важлива ваша «ненав'язлива» допомога і підтримка. Наприклад, ви бачите, що ваш 20-місячний малюк не може вставити в іграшці-сортері квадратний елемент в круглий отвір. У такій ситуації не варто відразу вкладати елемент в потрібний отвір. Краще покажіть дитині «логіку» - проведіть елемент за всіма отворів, показавши, що за формою підходить тільки одне.
  2. Підвищуйте впевненість дитини в тому, що він може розв'язувати проблеми. Дайте йому якийсь час, щоб він спробував самостійно впоратися із завданням, спробувати всі варіанти. Коли ви бачите, що невдача викликає розчарування, злість або інші негативні емоції, то запропонуйте йому допомогу.
  3. Хваліть процес, а не тільки результат. Так, ви допоможете дитині цінувати його зусилля, а не тільки кінцевий результат. Якщо ви будете відзначати й хвалити малюка за його зусилля (наприклад, як він розмірковує про те, як впоратися з завданням), то він буде знати, наскільки важливо бути наполегливим і не кидати спроби відразу після першої невдачі.
  4. Вчіть грати з іншими дітьми й ділитися. Дітки в цьому віці ще поки не здатні на рішення конфліктів «переговорами». У них поки мало самоконтролю і терплячості, вони діють імпульсивно, виходячи зі своїх бажань і потреб. Тому ваша задача - навчити їх деяким правилам. Наприклад, як ділитися іграшками та грати в них по черзі. Спостерігаючи за колективної дитячою грою, можете поставити таймер. За сигналом малюк передає іграшку іншій дитині і чекає своєї черги. Або навчіть дітей груповим іграм типу «передай іншому» - можна передавати м'яч або іншу іграшку, поки грає музика, або просто перекидати (перекочувати) м'яч один одному.
  5. Забезпечуйте почуття комфорту і безпеки. Діткам в цьому віці світ ще здається страшним і непередбачуваним. Вони вже навчилися ходити самостійно, добиратися туди, куди раніше не могли. І іноді потрапляють у небезпечні ситуації - наприклад, дитина вирішила залізти по драбині, подолав дві сходинки, а потім злякався і не знає, як йому тепер спуститися. Якщо він буде відчувати вашу підтримку, то більш впевнено почне вивчати навколишній світ. Будьте поблизу і завжди напоготові «прийти на допомогу» - наприклад, підтримати на драбині чи допомогти спуститися з неї. Малюкові важливо знати, що він в будь-який момент зможе підбігти до вас, якщо злякається чогось або просто захоче обійняти вас.

Попри те, що малюк росте і розвивається, стаючи більш самостійним, йому все одно потрібна ваша підтримка. А також, як і раніше важливо відчувати «передбачуваність» подій. Тому продовжуйте дотримуватися режиму і заздалегідь розповідати дитині про будь-яких незвичайних планах і події. Так, він буде відчувати себе більш впевнено і захищено.

 

Відео по темі
Fatal error: Declaration of Drupal\similarterms\Plugin\views\argument\SimilarTermsArgument::query() must be compatible with Drupal\views\Plugin\views\argument\NumericArgument::query($group_by = false) in /home/buzuchok/public_html/firststep.com.ua/modules/similarterms/src/Plugin/views/argument/SimilarTermsArgument.php on line 146