Наталія Ударцева, 7 жовтня 2019
Навантаження, яке отримує мозок дитини в перші три роки життя, просто неймовірне. За цей час малюк устигає засвоїти стільки інформації, скільки йому не надолужити за все життя. І подальше навчання маленької людини багато в чому залежить від того, наскільки розвинені її пам'ять і увага. Як і інші когнітивні функції, їх можна вдосконалювати за допомогою вправ, і раннє дитинство — дуже вдалий час, щоб почати це робити.
Як розвинути пам'ять і увагу дитини

Види пам'яті вашої дитини

Види пам'яті можна класифікувати за різними принципами, але якщо у нашій статті йдеться про малюків, розглянемо лише ті з них, які характерні для періоду немовляти й раннього віку.

За організацією запам'ятовування дитячу пам'ять можна розподілити на наступні види:

  • Процедурна

Це перший різновид пам'яті, що з'являється у новонароджених. Це пам'ять про повторювані події, так звана пам'ять дії та звикання, основу якої становлять рефлекси й моторні навички. Яскраві приклади такої пам'яті — вміння смоктати й ковтати, видавати звуки, а пізніше — перевертатися на живіт, сидіти, стояти й ходити.

  • Семантична

Завдяки цьому виду пам'яті дитина пізнає своїх близьких, виділяє серед іграшок і пропонованих страв улюблені й ті, що не подобаються, а також пам'ятає ті речі, яким навчилася раніше. Скажімо, вперше побачивши ложечку з прикормом, малюк не одразу розуміє, що йому робити. Але вже через кілька днів він запам'ятає процес годування й відкриватиме ротика при появі знайомої мисочки й ложки. Цей вид пам'яті починає проявлятися вже через 6 тижнів після народження дитини.

На першому році життя закладається фундамент такого виду пам'яті як  епізодична пам’ять.

  • Епізодична

Починає розвиватися лише в кінці першого року життя й визначається як короткочасна зорова. До того ж вона мимовільна й ґрунтується на емоційному сприйнятті. Дитина не здатна запам'ятати щось лише тому, що так треба. Вона запам'ятовує нібито «випадково». Коли таке відбувається з дорослими, вони кажуть: «в'їлося в пам'ять».

Таким чином, дитина раннього віку легко запам'ятовує щось за наступних умов:

  • Це «щось» — яскраве й привертає увагу. Воно викликає сильні емоції, й не завжди ці емоції бувають позитивними. Наприклад, малюк із першого разу запам'ятовує, як виглядає страва, яка йому не подобається, й ні за що не стане їсти щось схоже.
  •  Дитина має можливість побачити об'єкт своїми очима або навіть обмацати (в цьому випадку підключається сенсорна пам'ять). Сприйняття на слух в цьому віці розвинене слабо.

Яка вона — дитяча увага?

Розвиток уваги у віці немовляти й ранньому дитинстві можна умовно поділити на такі етапи:

  • Розсіяна увага.

Характеризується легким переключенням з одного об'єкту на інший, нездатністю зосередитися на чомусь одному довше декількох секунд. Такий тип уваги спостерігається у малюків першого року життя. Їх може відвернути будь-який шум, і вони одразу ж забувають про те, на що дивилися секунду назад.

  • Фіксована увага.

Виявляється як здатність дитини зосередитися на чомусь і захопитися так сильно, що сторонні звуки стають просто непомітними для неї. Ця здатність проявляється у дітей на другому році життя, а вже ближче до третього малюк може, відвернувшись, повернутися до розпочатої справи. Ця стадія розвитку називається стадією гнучкої одноканальної уваги й формується в період від 2 до 3 років.

  • Двоканальна увага.

Це вищий пілотаж в дитячій діяльності — вміння робити дві справи одночасно. Наприклад, слухати казку й будувати будиночок із кубиків. Або самостійно їсти й дивитися мультик. Це під силу тільки дітям від 4 до 5 років, але платформа для розвитку таких навичок створюється вже в ранньому дитинстві за допомогою ігор та вправ.

Незважаючи на безліч різновидів, головна відмітна риса дитячої уваги й пам'яті — мимовільність. Дитина не в змозі зосередитися на тому, що їй не цікаво. І тим більше вона не може змусити себе це запам'ятати.

Для того, щоб стимулювати розвиток уваги дитини, слід дотримуватися наступних принципів:

  • Ігри та вправи зрозумілі й цікаві малюкові.
  • Заняття передбачають активну участь дитини, а не просто спостереження за тим, що робить дорослий.
  • Використовувані завдання не дуже прості, але посильні для дитини.

Таким чином вам вдасться утримувати увагу малюка на грі, і це буде відмінне тренування.

Вправи на розвиток пам'яті та уваги

Процеси становлення різних когнітивних здібностей у дитини так тісно взаємопов'язані, що не обходяться один без одного. Тому для розвитку пам'яті та уваги часто застосовуються одні й ті ж самі ігри та вправи, що передбачають активну діяльність малюка в обох цих напрямках.

У якій руці сховався сюрприз?

Затисніть у кулаці маленький предмет. Бажано, щоб він зображував живу істоту. Наприклад, нехай це буде іграшкова пташка. Розкрийте долоню й покажіть малюкові пташку. Скажіть: ось пташка.

Де іграшка?

Перевертаємо відерця й ховаємо іграшку під одним із них. Запитуємо: де іграшка? Завдання маляти — знайти й дістати іграшку.

Називайка

Гра геніально проста. Дорослий по черзі показує малюкові іграшки й чітко називає їх, намагаючись зробити рух губ максимально виразним. Специфіка гри полягає в тому, що спочатку звучить питання, а потім відповідь на нього: Що це? Це котик. Що це? Це лялька.

Спочатку малюк буде тільки уважно слухати, але з часом неодмінно постарається повторювати слова, наслідуючи дорослого.

Пізніше можна буде ускладнити гру, попросивши дитину назвати ту чи іншу іграшку. Для цього достатньо буде поставити їй запитання: що це?

Хто в коробочці живе?

Візьміть коробку та сховайте в неї іграшку так, щоб малюк цього не бачив. Дайте йому погратися коробкою. Якщо він утратить інтерес, не відкривши коробки, потрясіть нею так, щоб вміст утворив шум, і запитайте: хто-хто в коробочці живе?

Після того, як малюк зацікавиться, відкрийте коробку. Слідкуйте за тим, щоб його увага була прикута до ваших дій. Дайте йому трохи погратися з іграшкою, яка лежить всередині, після чого знову заховайте її в коробку зі словами: сховався ведмедик (зайка) в коробочку. Де ведмедик?

Закінчи фразу

Напевне, ви вже читаєте малюку вголос. І, швидше за все, деякі віршовані твори стали його улюбленими. Найчастіше це казки Чуковського або простенькі шедеври Агнії Барто, але це не так уже й важливо.

Важливим є те, що їх повторення можна перетворити на веселу гру. Гратися слід так: ви вимовляєте рядок знайомого вірша, зупиняючись на останньому слові. А малюк повинен закінчити фразу. Наприклад, ви вимовляєте: Муха, муха ...

Малюк підхоплює: цокотуха!

І так далі. Чим старша дитина, тим складніше твори й тим більше слів ви залишаєте їй для промовляння.

Віммельбух

Книжка Віммельбух — це скоріше посібник, аніж гра. Однак для розвитку у малюка навичок уваги й пам'яті наявність такої книги буде великим плюсом. Займатися по ній простіше простого: назвіть малюкові об'єкт, який потрібно знайти на зображенні. Предмети для пошуку зазвичай намальовані на полях, і це забезпечує розвиток не тільки сприйняття на слух, а й зорової пам'яті.

Знайди пару

Виберіть серед великої кількості кубиків один. Покажіть малюкові й попросіть знайти такий самий. Урізноманітнити гру можна, використовуючи різні набори предметів. Кількість предметів, їх розмір, а також особливості, за якими їх слід шукати (тільки колір або колір і розмір, розмір і форма), залежать від віку дитини. Чим гравець старше, тим завдання складніше. У будь-якому випадку слід рухатися від простого до складного й підвищувати рівень тільки після того, як малюк впевнено подолав попередній.

Скарб

Сенс гри полягає в тому, щоб разом із малюком ховати в кімнаті або на вулиці невеликі предмети, а після того — знаходити їх по пам'яті.

Три серйозних батьківських помилки щодо розвитку пам'яті та уваги дитини

Ці помилки повторюють більшість батьків, щиро вважаючи, що це приносить дитині користь. Насправді бездіяльність — то іноді набагато краще, ніж рух не в той бік. Отже, чого не варто робити в жодному разі:

  1. Вчити з дитиною цифри й букви в ранньому віці. Не забувайте, що головне завдання дошкільника — розвиток уяви й творчого мислення. Пам'ять і увага йдуть у комплекті. Заміна розвитку вивченням абстрактних символів, що не несуть поки що для малюка жодного смислового навантаження, зводить все до механічного запам'ятовування назв значків. Це шлях в нікуди, тупик. Тренування пам'яті та уваги повинне здійснюватися за допомогою зрозумілих і цікавих дитині образів та дій.
  2. Цілеспрямовано розучувати вірші. Вірші запам'ятаються малюкові самі собою, якщо ви будете читати їх досить часто. І це станеться тільки з найулюбленішими творами дитини. Спеціально вчити вірші в ранньому віці — вірний спосіб знищити бажання дитини слухати їх у майбутньому. Якщо вам важливо, щоб у новорічну ніч малюк розповів віршик Дідові Морозу, починайте знайомити його з текстом за пару місяців до свята і включіть цей вірш у гру «Закінчи фразу».
  3. Довіряти розвиток пам'яті та уваги розвиваючим мультикам. Мультики самі по собі нічого не розвивають, тим більше — коли йдеться про малюків до року. Мультфільми гарні тільки в одному випадку — як доповнення до інформації, яку ви самі даєте дитині.

Наприклад, якщо ви прочитали віршик про домашніх тварин, а потім погралися з іграшковими курчатами, то мультфільм з пісенькою про курочку, яка «вийшла гуляти», буде дуже до речі. Він послужить наочним посібником і закріпить отримані знання. І все ж найкращим засобом розширення кругозору дитини залишаються прогулянки й спостереження за навколишнім у реальному житті.

І ще одна порада-побажання всім батькам, а також бабусям і дідусям: не поспішайте розвивати дитину.

Просто грайтеся. Просто говоріть із  нею. Просто добре проводьте час. І одного разу малюк сам прийде до вас і скаже: давай читати й рахувати. Але це буде набагато пізніше, коли він подолає цей чудовий вік, званий «раннє дитинство». А зараз — ловіть момент!

Відео по темі
Fatal error: Declaration of Drupal\similarterms\Plugin\views\argument\SimilarTermsArgument::query() must be compatible with Drupal\views\Plugin\views\argument\NumericArgument::query($group_by = false) in /home/buzuchok/public_html/firststep.com.ua/modules/similarterms/src/Plugin/views/argument/SimilarTermsArgument.php on line 146