Катерина Єльшова, 3 січня 2018
Народившись й почавши взаємодіяти з навколишнім світом, діти отримують природну стимуляцію своїх базових відчуттів. Цього достатньо чи потрібно додатково стимулювати всі органи чуття дитини? Як це правильно робити й чи можна поєднувати з іграми? Розповімо про це в статті.
Розвиток базових відчуттів дитини

Сенсорний розвиток дитини безпосередньо пов'язаний з інтелектуальним. Якщо її базові чуття добре розвинені, то й нейронні зв'язки в головному мозку будуть утворюватись швидше. Цей процес можна прискорити, якщо додатково стимулювати чуттєве сприйняття. Найкраще ж це робити в ігровій формі, аби малюку було цікаво і весело.

Як знайти час для ігор

Більшість батьків відкладають розвивальні ігри з дитиною «на потім», виправдовуючи це браком часу, складністю підготовки до занять або ж небажанням дитини. Врешті час минає, заплановані заняття не проводяться, а у батьків з'являється почуття провини. Насправді для цього не потрібно ані спеціально виділеного часу, ані складної підготовки.

Пам'ятайте, що немовлята не можуть довго утримувати увагу на чомусь одному. Вони швидко втомлюються, особливо якщо в процесі гри стимулюється лише один орган чуття. Як зрозуміти, що малюк готовий грати, а момент – вдалий:

  • він ситий і не хоче спати;
  • в нього гарний настрій;
  • ви бачите, що він поводиться жваво та підтримує зоровий контакт.

В такому випадку можете братись до будь-якої розвивальної гри. Краще за все це робити в перервах між сном, за 30-60 хвилин після їжі. Коли фізіологічні потреби задоволено й дитина не проти погратись з вами. Потрібно припиняти гру, якщо ви помітили наступні ознаки:

  • дитина плаче або пхикає;
  • вигинає спинку, нервує;
  • тре очі, позіхає або відвертається від вас.

Вони можуть свідчити про те, що малюк втомився, знудився,  хоче спати або не готовий зараз гратись. Краще вкладіть його спати, поносіть на руках, заспівайте або розкажіть щось спокійним рівним голосом. Не наполягайте на продовженні ігор, якщо бачите опір або відсутність цікавості.

Які сенсорні ігри й заняття будуть корисними для дитини

Будь-яке базове відчуття можна стимулювати за допомогою ігор. Підібрати доцільну гру можна як для новонароджених, так і для дітей старшого віку. В процесі дорослішання малюка складність й тривалість ігрових занять зростає.

Ігри для стимуляції зору

Фахівці не радять  навантажувати зір малюка з перших днів життя. Замість яскравих різнокольорових «мобілів» й брязкалець краще показувати йому чорно-білі орнаменти. Ними можуть бути просто роздруковані картинки, звичайні малюнки або чорно-білі іграшки. Їх можна «навмисне» показувати новонародженому, виділяючи час між сном та годуванням. А ще можна повісити на ліжечко бортики або мобіль в чорно-білій гамі. Тоді стимуляція зору буде відбуватися більш природно.

Тривалість «заняття» з розвитку зору для найменших не перевищує 2-3 хвилин. Дочекайтеся, доки малюк подивиться на вас, розташуйте малюнок або іграшку на відстані 40-50 см від його очей. Розкажіть, що на ній зображено. Обов'язково чергуйте іграшки/малюнки. Через 1-2 тижні, коли малюк почне затримувати погляд на предметі, повільно рухайте його в різні боки. Це спонукатиме дитину стежити поглядом за предметом.

Одне з найпростіших занять, яке не потребуватиме від вас підготовки – це «демонстрування» немовляті свого обличчя. Нахиліться над ним таким чином, щоб відстань між вашими обличчями сягала 30-40 см. Спочатку дайте малюкові можливість роздивитись ваше обличчя, сфокусувати свій погляд на ньому. Потім залучіть міміку – посміхайтеся, змінюйте вирази обличчя. До кінця 1-го місяця життя малюк зможе «відповідати» вам посмішкою.

Також для стимуляції зору підходять наступні ігри:

Ігри для розвитку слуху

Для розвитку слуху насамперед важливі ваші розмови з новонародженим, спів та розповіді. Від початку 2-го тижня життя малюка для видобування звуків можна використовувати різні предмети (брязкальця, бубон, поліетиленові пакети) - підносити їх то справа, то зліва від дитини на відстані 25-50 см. Малюк почує звук й почне шукати очима його джерело, повертаючи голову в потрібний бік.

Граючи в різні звукові ігри, обов'язково знайомте дитину з характеристиками різних шумів. Який він? Гучний чи тихий, глухий або ж дзвінкий, м'який чи різкий тощо.

Стимулюють слух наступні ігри:

Ігри для розвитку відчуття дотику

Розвивати відчуття дотику малюка можна з моменту народження. Найкращі способи – погладжування, обійми та легкий масаж. Цього достатньо, щоб активувати нервові закінчення, розташовані на шкірі. Потім заняття можна урізноманітнити:

Ігри для розвитку нюху

Запахам відведена важлива роль в нашому житті. Найкраще, якщо дитина навчиться їх розрізняти якомога раніше. Найперший запах, який новонароджені запам'ятовують надовго, це запах грудного молока. Завдяки йому малюки відрізняють маму від інших дорослих.

Стимулювати нюх дуже просто – потрібно постійно «знайомити» дитину з різними запахами, обов'язково промовляючи, хто чи що так пахне. До 1-1,5 років таких «тренувань» буде достатньо. Робіть це у формі гри й під час будь-яких повсякденних занять. Наприклад, коли їсте, розповідайте, як пахнуть продукти й готова їжа, даючи малюкові їх понюхати. Під час прогулянки звертайте увагу на запахи природи – трави, дерев, квітів.

В першу чергу для розвитку нюху навчіть дитину правильно нюхати. Це вміння закріплюється приблизно в 8-12-ть місяців. До 2-х років діти не вміють затримувати дихання, тому не слід «знайомити» їх з неприємними чи різкими ароматами.

Стимулюють нюх дитини наступні ігри:

Ігри для розвитку смаку

Переходити до стимуляції смакових рецепторів можна з 6-7-ти місяців, коли починаєте підгодовувати дитину. Під час годування розповідайте, що це за продукт, який смак він має. Називайте характеристики різних смаків – солодкий, гіркий, кислий, солоний. З 1-1,5-ти років прохайте дитину повторювати за вами, питаючи в нього:

  • що ти зараз спробував?
  • який смак ти відчув?
  • на що він схожий?

Дітки у віці 1,5-3,5-х років найчастіше демонструють консерватизм у смакових перевагах. Вони обирають для їжі вже знайомі страви й продукти, а до нових ставляться з «недовірою». Тому важливо, щоб до 1,5-ра року дитина спробувала якомога більше різноманітних корисних продуктів. Бажано, щоб вони мали «чистий» вигляд, без спецій й добавок.

Наступні ігри допоможуть вам розвивати смакові рецептори у дитини:

Чи допомагають спеціалізовані «центри розвитку»?

Чимало батьків вважають, що краще довірити розвиток своєї дитини професіоналам, тому вже з року або й раніше починають водити дітей до «чомучок». Інші ж мами вважають, що повинні самостійно розвивати дитячі здібності й відчуття. Який з підходів вірний?

Перші 6-8 місяців надзвичайно важливі для розвитку дитини, а особливо для стимуляції її відчуттів. Все, що ви робите разом з малюком й для нього, має величезне значення – обійми, розмови, співання пісень, читання, роздивляння іграшок, прогулянки й розповіді про навколишній світ. Але в процесі зростання малюка можна подумати про відвідування разом з ним групових занять. Звісно, не варто очікувати від немовляти повноцінної участі в «уроках» або взаємодії з іншими дітьми. Все це дитина зможе робити лише приблизно з 1,5-х років. Але групові заняття в будь-якому випадку принесуть користь:

  • дітки вчаться концентруватися на певних заняттях (музика, пальчикове малювання або ліплення, танцювальні рухи);
  • засвоюють навички раннього спілкування з іншими дорослими та дітьми;
  • заняття, спрямовані на певні відчуття, розвивають їх швидше, аніж комплексні чи звичайні ігри

Крім того, відвідування групових дитячих занять допомагає змінити оточення, що корисно і діткам, і мамам. Ще й дозволяє познайомитись з іншими батьками, знайти друзів для малюка. Врешті просто розважитись й відпочити від звичного домашнього побуту, граючись в пісочниці чи гуляючи в сусідньому дворі.

Відео по темі
Fatal error: Declaration of Drupal\similarterms\Plugin\views\argument\SimilarTermsArgument::query() must be compatible with Drupal\views\Plugin\views\argument\NumericArgument::query($group_by = false) in /home/buzuchok/public_html/firststep.com.ua/modules/similarterms/src/Plugin/views/argument/SimilarTermsArgument.php on line 146