Виховання музикою: методики, засновані на музичному розвитку дитини

Наталія Ударцева, 4 лютого 2019
Музика - потужний інструмент у вихованні, і це давно перестало бути новиною. Однак продовжує дивувати кількість наявних методик і систем навчання, заснованих на музиці.
Виховання дитини музикою

Становлення музичних здібностей може стати важливою сходинкою в гармонійному розвитку немовляти і підмогою в навчанні дитині старше. За допомогою музики формуються навіть ті вміння, які, здавалося б, ніяк не пов'язані з нею - моторні навички, рахунок і логічне мислення.

Система Дмитра Кабалевського

У своїх заняттях Кабалевський наголошував на емоційне сприйняття музики дитиною, розкриття творчого потенціалу і самовираження.
Основні принципи, на яких була побудована методика, підкреслювали провідну роль особистості дитини в навчанні:

  • формування в учнів інтересу до мистецтва і власних поглядів на явища, що відбуваються в музиці;
  • ознайомлення хлопців з різними музичними жанрами;
  • навчання творчому підходу до виконавства, композиторської діяльності та прослуховування музики.

Система Кабалевського передбачала плавний перехід від дитсадкових музичних занять, побудованих на грі, до більш складних уроків молодшої школи.

Як на першому, дошкільному, так і на наступних етапах головними в навчанні залишаються три жанру - пісня, танець і марш. Саме їх Кабалевський називав трьома китами в музиці.

Незвичною особливістю занять в новій системі став тематизм. Всі види діяльності - прослуховування творів, творчість, танець і ігрові прийоми на кожному занятті об'єднані єдиною темою. Вона надає яскравість і жвавість вправам, допомагає створювати проблемні ситуації та підштовхує дітей до пошуку творчих рішень.

Методи, розроблені свого часу Кабалевським, використовуються в навчанні дітей і сьогодні.

Система Карла Орфа

Карл Орф в 1924 році заснував школу гімнастики, музики й танцю, де багато часу приділяв роботі з початківцями музикантами.

Перше, проти чого висловлював протест Карл Орф - це нав'язування дітям будь-яких шаблонів. Він прагнув познайомити дитину з усім багатством музичного світу, що охоплює як минулі, так і прийдешні часи з усіма жанрами та напрямками, які не обмеженими певними рамками.

Так з'явилася прогриміла на весь світ антологія музики для дітей в п'ять томів, яка успішно використовується і сьогодні - «Шульверк. Музика для дітей».

Говорячи сучасною мовою, Орф створив своєрідну інтерактивну програму навчання дітей музиці. Впевнений в тому, що найкращий спосіб пізнати що-небудь - це спробувати себе в ролі творця, автор методики поклав в її основу практичні вправи для маленьких учнів.

"На першому місці практика, усвідомлення - після" (Карл Орф).

Орф створив серію п'єс, призначених для виконання малюками. Їх простота дозволяла брати участь в процесі навіть найменшим виконавцям, а також урізноманітнити виконання на власний смак.

П'єси являли собою фольклорні мотиви різних народів, і для їх виконання потрібний спеціальний інструментарій, здебільшого - шумові інструменти. Віталися і ритмічні прийоми, використовувані дітьми без застосування інструментів - сплески, притупування, клацання пальцями. Малюкам пропонувалася роль не слухачів і навіть не звичайних виконавців, а співавторів.

Крім п'єс, в методику увійшли мовні вправи, завдання з області художньої декламації, танці та рекомендації для педагога.

М.Л. Лазарєв: методики "Сонатал" і "Інтоніка»

Відомий російський педіатр став першим у своїй країні фахівцем по перинатальному вихованню (пренапедіі). У школі, створеній ним на базі московського лікарсько-фізкультурного диспансеру, Михайло Львович застосовував на практиці методику допологового розвитку за допомогою музики, названу «Сонатал».

Китайці вважають, що людина живе два життя: першу - до народження, другу - після народження. Метод «Сонатал» - це можливість повноцінно прожити «життя першу» - допологове дитинство, а значить, зробити й «життя другу» більш здоровою і щасливою. (М.Л. Лазарєв)

Головним інструментом методики є голос мами - найзвичніший і найбажаніший звук для ще не народженого і новонародженого малюка. Крім слухання і співу, в систему увійшли гімнастичні вправи для мами, танці, малювання під музику і гра на інструментах.

Починаючи з перших днів після народження малюка і до трьох років на зміну «Сонаталу» приходить «Інтоніка». Вона являє собою добірку занять, доброчинно впливають на дихальну систему, психоемоційний стан дитини, а також на розвиток образного мислення, моторних здібностей, мовних навичок.

Залежно від віку дитини розрізняються три рівні занять, на кожному з яких віддається перевага тим чи іншим різновидам гімнастики, а значить - певним методам і прийомам:

  • 1-й рік життя - руховий;
  • 2-й рік життя - сенсорно-емоційний;
  • 3-й рік життя - образно-логічний.

Дорослий виконує вправи разом з малюком.

М.Л. Лазарєв розробив також програму, яка поєднувала ознайомлення дитини з музикою і кольором - «Дитя гармонии».

Сьогодні ці програми широко застосовуються в роботі з малюками й майбутніми мамами в Росії та за кордоном. Для дітей старшого віку (від 3 до 6 років) Лазарев створив окрему методику - «Здравствуй!», Яка також користується успіхом в дитячих центрах і садах. Якщо в перших двох випадках методики побудовані на основі музичних вправ, то в програмі «Здрастуй!» Набір прийомів значно розширюється. Однак ритмічні рухи, спів і прослуховування музики залишаються невіддільною її частиною.

Всі методики, розроблені Лазарєвим, рекомендовані Міністерством освіти й науки РФ. Сьогодні існує створений на їх основі Міжнародний Сонатал-інститут, який об'єднує педагогів різних країн.

Шінічі Сузукі (Сін'їті Судзукі)

Автор методики - японський скрипаль, вимушений під час другої світової війни заробляти на хліб навчанням діточок грі не скрипці. Фабрика з виробництва скрипок, яка належала його батькові, була зруйнована. Сузукі, викладав до війни в Імператорської музичній школі, довелося зайнятися приватним викладанням. Вже працюючи зі своїми першими учнями, серед яких був і Кодзі Тойода, скрипаль створив власну систему. Вона дозволяла навчати грі на музичних інструментах з раннього віку. При цьому автор проводив паралель між освоєнням дитиною рідної мови та вмінням грати.

Попри те, що педагогічній майстерності Сузукі ніде не вчився, він досяг в ньому чималих успіхів. Співпрацюючи з іншими педагогами (наприклад, Глена Домана), автор методики був твердо впевнений, що кожна дитина має безмежним можливостями, в тому числі й музичними - потрібно лише вміти їх розвинути.

"Всі діти ростуть, результат залежить від того, як їх виховують" (Шінічі Сузукі)

Навчання передбачає відтворення дитиною мелодій на слух, а знайомство з нотною грамотою переноситься на більш пізній період. В цьому і полягає схожість методики з навчанням мови: спочатку малюк вчиться розуміти мову і говорити, і лише через роки - читати та писати.

Щоб навчити малюка грати за цим методом, батькам доведеться і самим стати для нього домашніми викладачами та забезпечити середу, підштовхує до освоєння музичного мистецтва. Нерідко трапляється так, що батьки купують другу, дорослу скрипку і вчаться разом з малюком. Відвідування концертів, виставок, прослуховування творів також входить в обов'язкову програму навчання. Вся робота ведеться в позитивному ключі.

У 1997 році була відкрита міжнародна Академія Методики Шінічі Сузукі. Сьогодні система застосовується для навчання дітей грі не тільки на скрипці, а й на інших інструментах.

Водночас серед шанувальників класичної школи існує думка, що дана методика науково не обґрунтована і завдає лише шкоди. Попри це, метод Сузукі застосовується в багатьох країнах і має попит серед батьків, хоча вартість таких уроків вище, ніж заняття за класичною програмою.

Катерина і Сергій Желєзнови: «Музика з мамою»

Спочатку створена для дітей від 4 до 6 років, які готуються до вступу в музичну школу, методика поступово була розширена. До неї увійшли вправи й для малюків раннього віку - пісеньки, потішки, пальчикові музичні ігри, аеробіка і багато інших видів діяльності.

Автори створили безліч дидактичних посібників, відео та аудіо матеріалів в допомогу батькам, що бажають всебічно розвивати малюка за допомогою музики. Уроки може проводити будь-яка доросла незалежно від того, чи є у нього спеціальну освіту.

Сім'я Желєзнових створила також свій сайт, на якому можна зв'язатися з авторами методики та поставити їм питання або ознайомитися з новинками їх продукції.

Займатися з малюком по даній методиці можна безкоштовно, просто включаючи йому онлайн музичні відеоуроки.

Еміль Жак-Далькроз і «Еврітміка»

Еврітмікой була названа новаторська методика, розроблена Емілем Жак-Далькрозом для дітей і дорослих на рубежі XIX і XX століть. В основу системи лягли ритмічні рухи, вироблені учнями під музику.

Сьогодні методика, яка називається ритмічною гімнастикою, настільки міцно увійшла в наше життя, що перетворилася на щось само собою зрозуміле. Складно уявити, що колись вона була новинкою у сфері педагогіки.

Методика Золтана Кодая

Автор методики приділяв особливу увагу співочим навичкам дітей. Бажаючи реформувати систему викладання музики в школі, він винайшов метод хорового сольфеджіо.

Методика для дошкільнят включає нескладні ігрові вправи, що дозволяють рухатися від простих і конкретних понять до більш складним, абстрактним. Особлива увага приділялася дитячому багатоголосого співу і проходження за знаками, що подаються педагогом за допомогою жестів. Перевага віддавалася народним творам.

Система отримала широке поширення серед музичних педагогів, які отримували її елементи у своїх авторських програмах.

Геза Зилвей і «Colourstrings» («Кольорові струни»)

Угорський педагог, у багатьох питаннях прямував системі Золтана Кодая, розробив систему, призначену для навчання грі на скрипці й віолончелі дітей від 18 місяців до 18 років. При цьому принципи залишалися одними й тими ж протягом усього навчання, змінювалася лише суть і складність завдань.

Розділ методики для найменших називається Colourstrings Music Kindergarten. Навчання малюків, представлене у формі подорожі, базується на використанні візуальних образів і колірної гами. Кожній струні присвоюється свій колір і свій образ.

Сьогодні серед музичних педагогів методика використовується лише одиницями. Щоб працювати з нею, необхідно пройти курс навчання з отриманням сертифікату Colourstrings-педагога. В Україні одним з таких вчителів є доктор педагогічних наук і засновник київської музичної студії «Музика - дітям!» Катерина Завалко.

Система Едвіна Гордона

Американський музикант створив систему навчання музиці малюків від 5-6 місяців до 5 років. Робота побудована поетапно, кожен етап залежить від здібностей і можливостей дитини. Основними видами діяльності дітей до 3 років стали лепет, прослуховування музики, спів і створення своїх творів без нот.

Автор методики проводить паралель між навчанням музиці й освоєнням мови, як це робив Шінічі Сузукі. Різниця полягає в тому, що тут дитина є не виконавцем, а композитором.

Сьогодні за даною методикою ведеться робота в Інституті Музичного Навчання Гордона. На жаль, у вітчизняних дитячих студіях вона не отримала широкого застосування, хоча її окремі елементи цілком можуть бути використані в домашньому вихованні та на групових заняттях.

«Kindermusik» Дена Пратта

Система, створена в 1978 році, являє собою повну добірку завдань та інструментарію для занять з дітьми раннього віку в групах з залученням батьків. Методика спрямована на створення особливої ​​атмосфери в сім'ї, сприяє розвитку музичних здібностей.

Методи та прийоми використовувалися найрізноманітніші - спів танці, прослуховування чарівних історій, гра на інструментах. Заняття спрямовані на розвиток моторних навичок, грамотності мови, творчих здібностей. Тобто «Kindermusik» можна назвати загальнорозвивальною методикою, побудованою на музичних уроках. Сьогодні в школі, заснованої Деном Праттом, вчиться вже третє покоління маленьких студентів.

«Musikgarten» Лорни Хейдж

Послідовниця Дена Пратта створила в 1994 році аналог його студії в Канаді. Робота школи заснована на принципах, характерних для «Kindermusik» і системи Кодая - наприклад, одні й ті ж пісеньки протягом багатьох років передаються від батьків до дітей.

Для своїх уроків Хейдж створила добірку інструментів з необробленої деревини. Методика призначена для роботи з дітьми віком від кількох місяців до 9 років, після чого вони готові приступити до освоєння фортепіано або іншого інструменту.

Методика «Musikgarten» поширена в США і Канаді.

«Цілеспрямовані звуки ранніх років» - Sounds of Intent in the Early Years (SoI-EY)

Авторами методики стала ціла група педагогів і вчених - професорів Університету Рокхемптон, викладачів Іствудской дитячої школи й членів Міжнародного дослідницького центру музичної освіти (iMerc).

Методика призначена для дітей від 6 тижнів до 7 років з будь-яким рівнем музичних здібностей. Гнучка програма дозволяє займатися навіть з малюками та підлітками з особливими потребами.

Спеціальна карта просування дозволяє без праці відзначати успіхи кожного учня і планувати наступні заняття.

Батькам і педагогам, які бажають застосовувати методику на практиці, пропонується безкоштовний онлайн-ресурс, при реєстрації на якому всі матеріали стануть доступними для завантаження.

Методика Сьюзі Дігбі

«The Voices Foundation» («Голосовий фонд») - так відомий педагог і диригент назвала свою програму навчання співу, розроблену для малюків.
Методика заснована на принципах системи Кодая і включає навчання співу, танцювальним рухам і сольфеджіо дітей раннього віку. Ретельно відібрані пісні, ігри та вправи дозволяють домогтися гарних результатів у різних вікових групах.

Сьогодні методика вдосконалена і застосовується навіть в початкових школах Великобританії. Вона являє собою благодійний проект з підготовки співочих програм для розвивальних центрів, творчих студій та музичних шкіл.

***

Як показує практика, музичні заняття позитивно впливають на розвиток дітей навіть з проблемами слуху. Отже, користь від таких уроків безсумнівна, залишається лише підібрати програму, що відповідає потребам вашого малюка.

Кількість методик, заснованих на музичному розвитку, дуже велика. Крім розробок закордонних педагогів, слід згадати вітчизняні системи Володимира Кірюшина та Ілани Вин, що поєднують застосування музики й художнього слова в розвитку малюків, а також комплексно-хвильові уроки Михайла Казініка, методику Шатковського і систему Павла Тюлєнєва.

Як і у випадку з загальнорозвивальними методиками, при виборі музичної навчальної програми слід чуйно прислухатися до бажань дитини й уникати крайнощів, не йдучи на поводу у батьківського честолюбства. Дорогі батьки, пам'ятайте, що головною умовою розвитку дитини є його емоційний комфорт.

Відео по темі
Коментарі