Попри те, що діти гнучкіші та адаптуються краще за дорослих, деякі малюки дуже залежать від звичних дій, людей та предметів. Це може виявлятись навіть у труднощах при переході від одного виду діяльності до іншого. Як визначити, що дитина схильна відкидати зміни:
- він/вона негативно реагує навіть на незначні зміни – нова напувачка, незнайома страва чи зміни в звичному режимі дня;
- він/вона відмінно почувається, коли все йде згідно з планом, за розкладом;
- малюкові необхідно більше часу та підтримки, ніж іншим, щоб звикнути до нової компанії;
- будь-які незначні зміни можуть викликати істерику (до прикладу, нова пара взуття);
- негативна реакція, якщо необхідно перейти від приємного заняття до чогось іншого (наприклад, закінчити гру й піти обідати).
Наступні стратегії будуть доречними для таких діток:
- Якщо очікуються зміни, «допоможіть» малюкові їх спокійно перенести за допомогою звичних й улюблених предметів – наприклад, з допомогою улюбленої м’якої іграшки, яка також «піде до дитячого садочка» з дитиною.
- Щоб полегшити переживання, викликані переходом від однієї діяльності до іншої, дозвольте дитині взяти в цьому участь. Наприклад, нехай вона сама вимкне телевізор за допомогою пульта, коли час припинити дивитися мультики, або покладе свої іграшки до наплічника, щоб піти з парку додому.
- Розповідайте дитині про те, що на часі певні зміни у вашому розкладі.
- Запропонуйте використовувати «маячки», які підказуватимуть дитині, що скоро потрібно змінити одне заняття на інше. Як варіант: «Зараз ми дочитаємо цю книгу, а потім йтимемо додому».
- Хваліть дитину за будь-які досягнення, пов’язані із прийняттям змін.
- Давайте маляті можливість обирати: «Ти хочеш ще раз кинути м’ячика, перед тим, як ми підемо з майданчика?».
Діти другого типу лояльніше ставляться до змін. Вони:
- з цікавістю ходять до нових місць, пробують незнайомі страви та продукти, люблять обновки;
- легко звикають до нових компаній та місць – вони здатні заснути навіть в гамірному кафе;
- з радістю знайомляться з новими людьми та йдуть з ними на контакт.
Їм підходять наступні стратегії виховання:
- Пропонуйте малюкові різний досвід. Ходіть до нових парків й майданчиків, повертайтеся додому новими маршрутами, вносьте зміни до звичного розкладу дня.
- Розповідайте дитині про зміни, які на неї очікують. Вона чекатиме на них з нетерпінням й радістю.
- Відстежуйте «сигнали» своєї дитини. Попри всю свою гнучкість й готовність до змін, навіть дітки цього типу не завжди можуть самостійно впоратися із переживаннями або незручностями. Якщо ви відчуваєте, що дитині некомфортно, поговоріть з нею та запропонуйте допомогу.
- Не забувайте проводити час вдома, наодинці з дитиною. Навіть якщо малюк з радістю ходить до незнайомих місць й спілкується з новими людьми, йому все одно потрібно спокійно проводити час поруч з вами, в комфортній та безпечній обстановці.
Більшість діток знаходяться «в проміжку» між цими двома типами. Скажімо, вони з радістю пробують нові страви, та при цьому мають складнощі з відвідуванням незнайомих місць. Або, побоюючись, знайомляться з новими дорослими, однак легко йдуть на контакт з однолітками. Тому для них підходять поради, призначені для обох типів дітей, залежно від ситуації.