6-12 місяців
Перше свідоме знайомство зі смаками варто проводити з початком підгодовування. Поглинання їжі можна перетворити в ритуал й цікаву гру. Малюка урочисто саджають на стільчик або до загального столу з красивим столовим приладдям, скатертиною чи яскравими серветками. Мама ставить перед ним декілька гарних тарілочок з різними «стравами». Й, даючи спробувати кожну, обов’язково говорить дитині, що це за продукт та які смакові характеристики він має. Варіанти страв для такого заняття:
- овочеві – 2-3 тарілочки з пюре, приготованого з різних овочів (гарбуз, морква, кабачок тощо) та 1 тарілочка з овочевою сумішшю;
- фруктові – декілька тарілочок з фруктовим пюре різних смакових категорій (солодкий банан, кисленьке яблуко, соковитий персик) та 1 тарілочка з їхньою сумішшю;
- молочні – кефір чи сир без домішок, в іншій посудині – поєднані з фруктами чи варенням;
- з круп – в одній тарілочці каша без домішок, в іншій – з фруктами або ж варенням.
Мама дає дитині по черзі спробувати спочатку «чисті» смаки обраних продуктів, а потім їхні поєднання. Дорослішим діткам можна зав’язувати / закривати очі й просити їх вгадати за смаком – з’їли вони, наприклад, звичайну рисову кашу або із додаванням груші.
1-3 роки
З 1-1,5-х років смакові ігри вже більш різноманітні, оскільки в дитини розвивається вимова, пам’ять, вона здатна відповідати на прості питання й обирати те, про що її просять.
- «З чим вода». Для гри знадобляться цукор, сіль, лимонний сік, кілька склянок з чистою питною водою. Поставити перед дитиною склянку зі звичайною водою, а також по одній з додаванням перелічених речовин. Давати спробувати з кожної склянки воду на кінчику ложки, потім обов’язково запивати чистою водою. На початку говорити малюкові, яку саме воду він спробував (солону, кислу або солодку). Потім ускладнити гру й запитувати після кожної спроби – з чим була вода.
- «Приправимо». Знадобляться сіль, цукор, крохмаль, готова страва з нейтральним смаком (рис, макарони) або хліб. Дати дитині спробувати кожну «приправу» по крихті й пояснити, що сіль солона, цукор солодкий, а крохмаль – нейтральний. Запропонувати їй «приготувати» страву, додаючи до неї за бажанням різні домішки. Потім спробувати й розповісти, як змінився смак страви.
- «Вгадай за смаком». Малюк із заплющеними очима пробує продукти або готові страви й намагається за смаком відгадати, що він зараз з’їв. Спершу давати спробувати прості страви й продукти (гарніри, овочі, фрукти), а потім – в різних поєднаннях, навіть незвичних. Наприклад, гречану кашу з тушкованою морквою, огірок з вишневим варенням тощо.
- «Знайди пару». Для цієї гри можна використовувати шматочки різних продуктів (овочів та фруктів) або напої. Кожного продукту має бути по 2. Дитина із заплющеними очима повинна по черзі пробувати й обирати їм пару.
- «Добери зображення». Знадобляться банки з різним варенням або склянки з різними соками, зображення фруктів та ягід. Спочатку дитина пробує кожне варення або сік, а потім обирає до нього відповідний малюнок.
- «Від якого хліба шматочок». Знадобляться декілька різновидів хліба – білий, сірий, житній та чорний. Від кожного відріжте по маленькому шматочку, а потім розкладіть на тарілочці. Запропонуйте дитині пробувати їх, а потім називати, від якого буханця їх відрізали. Доросліші дітки грають в цю гру із заплющеними очима.
Під час ігор звертайте увагу дитини не тільки на смакові характеристики продуктів, які він пробує. Також пояснюйте їй такі поняття, як холодний/гарячий, твердий/м’який, рідкий/густий.