Наталія Ударцева, 23 лютого 2018
Вам вже відомо, що рушійною силою розвитку вимови дитини є її спілкування з оточуючими. Однак спеціально розроблені ігри та вправи зроблять це спілкування не тільки більш плідним, але й цікавим. Грайте з дитиною, спілкуйтеся з нею, й результат не забариться!
Заняття для розвитку вимови малюків

Від 0 до 3 місяців

Бесіда з малюком

Розмовляйте з малям якомога частіше. Розпочинайте бесіду з будь-якого приводу чи без нього. Коментуйте свої дії, коли купаєте малюка, годуєте або збираєте на прогулянку. До кінця другого місяця він почне радісно «підтримувати розмову» гуканням. Відповідайте йому схожими звуками, й ви будете вражені, наскільки жваво карапуз відреагує на них. Залучіть до цієї розваги й інших членів сім'ї – це допоможе малюкові відчувати себе в центрі подій і посилить його бажання спілкуватися.

Частіше говоріть й тихо співайте, притиснувши дитину до своїх грудей. Перебуваючи у вас всередині до народження, вона постійно відчувала вібрації вашого голосу й звикла до цього. Ці вібрації й зараз діють на неї заспокійливо, а спокій – одна з найперших умов успішного розвитку дитини, в тому числі мовного.

Забавлянки й примовки

Ці прості народні римування здатні викликати емоції захвату у будь-якого карапуза, а отже будуть відмінним стимулом для його розвитку. Вже на другому місяці життя малюк зацікавлено завмирає, зачувши звуки «кози рогатої», а до трьох – радісно посміхається. Саме час мамі скористатись нагодою та урізноманітнити свій репертуар.

Крім відомої всім кози, любительки буцатись, вам в пригоді стануть й шкідливі комарики:

Приклад 1
Дарики-дарики,
Сердиті комарики,
Літали-крутилися,
У вушко вчепилися!

Не бійтеся налякати або засмутити карапуза жартівливим покусуванням, лоскотанням чи пощипуванням. Такий тактильний контакт настільки ж важливий для нього, як і вербальне спілкування.

Приклад 2
Йшла купатись черепаха,
Та й кусала всіх зі страху:
Кусь-кусь-кусь-кусь
Кусь-кусь-кусь,
Я нікого не боюсь!

Слова забавлянки, поєднані з елементами гімнастики й масажу, мають значно більший ефект за звичайне читання віршів малюку, хоча вони теж важливі. Ось приклад подібної забавлянки:

Приклад 3
Я маленький карапузик –
Маю ручки, ніжки, пузик.
(Щічки, брівки, носик, ротик,
Вушка, очі, вії, лобик).
Мов ведмедик тупочу,
Рученятами кручу.

Чорно-білі картки Домана

Чому чорно-білі? Тому що в перші місяці життя дитина краще за все розрізняє контрастні кольори, й звичайні чорно-білі малюнки в даному випадку будуть найбільш ефективними. Показуйте малюкові схематичні зображення предметів й тварин, які він міг бачити в житті – наживо чи у вигляді іграшок – і називайте їх.

Справжній предмет або тварина – це завше краще, ніж його зображення, тому під час прогулянки частіше називайте все, що може бачити дитина. А щоб вона побачила якомога більше, частіше носіть малюка на руках та в слінгу.

Колискові

Ніжні, сповнені любові слова, заспівані мамою, в першу чергу відбиваються в пам'яті малюка. Цей спосіб збагачення словникового запасу ефективний в роботі з дітьми майже будь-якого віку. Замість колискових можна використовувати слова казок та віршів, вимовлених співоче.

Якщо ви співаєте, щоб вкласти малюка спати, то краще обрати для цього колискову з добре знайомим текстом. З новими піснями дитину потрібно знайомити тоді, коли вона не спить або перед денним сном під час прогулянки.

Від 3 до 6 місяців

Кого ми впіймали?

В цьому віці малюк виявляє небувалий інтерес до хапання іграшок, підвішених на відстані витягнутої руки. Найрізноманітніші предмети, прив'язані до стрічечки на кшталт іграшки для кошеняти, приводять його в невимовний захват. Це можуть бути маленькі м'які звірятка, брязкальця, пластикові ложечки, велике намисто (перевірте надійність нитки), блискучі предмети – словом, все, що не несе небезпеки для здоров'я малюка.

Допоможіть дитині вивчити назви предметів, називаючи «впійману здобич» декілька разів. Звісно, вона ще не скоро зможе повторити за вами, та в пам'яті ці слова обов'язково відкладуться.

Кумедні слова

Насправді тримісячному опецькові абсолютно байдуже, чи смішні слова ви вимовляєте – він поки не знає їхнього значення. А от слова, вимовлені незвичайним голосом – дуже високим або низьким, з гарчанням, кукуріканням чи порохкуванням – не залишать його байдужим й обов'язково викличуть бажання приєднатись до діалогу. Нехай навіть поки що він обмежиться перегляданням й короткими смішками – це вже гарний початок.

Провідна діяльність немовляти – спілкування. В жодному разі не можна повністю замінювати його вправами з розвивальними картками, кубиками та іншими геніальними винаходами людства. Відсутність спілкування призводить до порушення емоційної сфери розвитку малюка, яке потім вже не можна буде виправити.

По секрету всьому світу

Ця весела гра змусить посміхнутися навіть дорослого, а маляті вона буде дуже корисною. Правила прості: візьміть картонну втулку від паперових рушників або будь-яку трубочку схожої довжини та діаметру. Це ваш переговорний пристрій. Тепер можете скільки завгодно говорити всіляку нісенітницю малюкові на вушко – пошепки, нормальним голосом або будь-яким способом, як вам заманеться. Мине декілька місяців й дитя виявить бажання сказати вам що-небудь у відповідь через цей чарівний апарат.

Говірлива рукавичка

Ви можете легко розіграти перед крихіткою справжню виставу, маючи в будинку пару симпатичних рукавиць. Якщо вони будуть з різних пар – тільки на краще. Вдягніть їх на руки й придумайте смішну сценку, зобразивши жвавий діалог. Ваші в'язані «актори» можуть співати пісень й декламувати вірші – все на ваш розсуд. Адже ви з малюком тут головні режисери.

Якщо в інший час ви не використовуєте ці рукавиці за призначенням, можна надати їм індивідуальних рис, пришивши очки й носики. Так старі рукавиці можуть перетворитись на веселих песиків, мавп й ведмежат.

Від 6 до 9 місяців

І знову забавлянки

Почавши використовувати забавлянки для занять з малюком одного разу, ви мали можливість оцінити їхню ефективність. Тепер вони можуть стати вам в пригоді під час гігієнічних процедур та годування з ложечки вже дорослішого малюка. По-перше, такий поетичний супровід дозволить вам уникнути дитячого невдоволення від процесу вмивання або розчісування. А по-друге – відмінно поповнить активний словник малюка.

Приклад 4
  1. «Хрум, хрум, хрум,
    Кусь, кусь, кусь» -
    Їсть бабуся і дідусь.
    Їсть Миколка і Степан,
    Їсть Катруся і Іван…
    Тож і ти не позіхай,
    Ширше ротик розкривай!
  2. Агу, агу, їсти будемо рагу.
    В нім кабачку шматочок,
    Капусти листочок,
    Цибулька, морквинка,
    Дві картоплинки.
    Усього потрошку,
    Ще й сметани ложка.
Приклад 5
Водичко, водичко,
Помий Галі ручки,
Біленькі, маленькі,
Щоб були чистенькі.
Водичко, водичко,
Умий Галі личко,
Рум’яне та біле,
Як яблучко спіле.

Хованки із зайчиком

Малюкові вже давно знайома гра в хованки з мамою та іграшками. Ледь зачувши слова «А де ж... (мама, киця, Ляля)?», опецьок старанно намагається відшукати пропажу й неймовірно радіє, коли йому це вдається. Тепер настав час додати до гри текст, який урізноманітнить її й збагатить словниковий запас маленького гравця.

Приклад 6
Раз-два-три-чотири-п’ять, (беремо іграшку (зайчика), стрибаємо)
Вийшов зайчик пострибати (вгору-вниз)
Озирнувся, (крутимо зайчиковою головою)
Покрутився, (крутимо зайчиком)
Подивився вгору, вниз, (нахиляємо вперед-назад)
Ось побігав, зупинився. (біжимо й зупиняємося)
Враз злякався, заховався! (ховаємо за спину)
Де ти, зайчик, відгукнись!

Наприклад, зайченя може сховатися не лише за маминою спиною, але й в мішечку, коробочці або під великою пластиковою мискою. Ваша фантазія у поєднанні з улюбленою іграшкою крихти здатна творити дива.

Розмова з кухликом

Покладіть до однієї коробки декілька кухликів різних розмірів. По черзі підіймайте їх до губ й вимовляєте одне й те ж слово. Це може бути, наприклад, ім'я дитини. Незабаром малюк помітить, що воно звучить зовсім по-різному, а трохи пізніше захоче сам повторити за вами.

Посилка

Особливу прихильність малят цього віку до коробок й коробочок теж можна використати, як додатковий стимул розвитку вимови. Влаштуйте малюкові невеличкий сюрприз, сховавши до коробки одну з іграшок. «А хто це там заховався у нас в коробочці? Кошеня!» – ці слова будуть сприйняті із захватом, а назва іграшки запам'ятається набагато легше. До коробки можна ховати не лише плюшевих звірів, а й будь-який предмет – від м'ячика до губки, яку відразу можна використати за призначенням, відправившись з малям до ванної кімнати.

Пташки полетіли

Розповідайте маляті казку про птахів в повільному темпі. Коли надходить черга слів «…пташечки полетіли», підійміть його ручки над головою та поплескайте в долоні. Скоро він запам'ятає текст й буде заздалегідь сміятись в передчутті цих слів.

Від 9 до 12 місяців

Пальчикова гімнастика

Цей різновид гри можна починати використовувати під час занять з малюком й раніше, але саме зараз, коли дитина починає розуміти зміст сказаного, вони приносять йому особливу радість. Пальчикова гімнастика сприяє розвитку дрібної моторики, нерозривно пов'язаної з мовною активністю. Регулярні пальчикові ігри та вправи допоможуть вам «розговорити» маленького мовчуна.

Приклад 7
Сидить білка на візочку (стискання і розтискання пальчиків в кулачок в ритмі віршика),
Продає вона грибочки (тремо кулачок об кулачок):
Лисичці-сестричці (загинаємо пальчики),
Горобцю, синичці,
Мишкові косолапому,
Зайчику вусатому,
Кому в дзьобик,
Кому в хустку,
Кому в лапочку.
Приклад 8
Пальчик, пальчик, де ти був? ( беремо мізинчик)
Я з цим братцем в ліс ходив, ( беремо безіменний пальчик)
А з цим братцем борщ варив, (беремо середній пальчик)
А з цим кашу куштував, ( беремо вказівний пальчик)
А з найбільшим заспівав, заспівав. (беремо великий пальчик)

Музичні й ритмічні ігри

Навчаючи малюка говорити, не варто забувати, що це набагато простіше зробити за допомогою пісні. Простенькі наспіви Катерини Железнової й Росави у виконанні мами, поєднані з ритмічними рухами – це ще один приклад вдалої комбінації слова та руху, як стимулу розвитку дитини.

Ви також можете поєднувати рухи з декламуванням тих же забавлянок та віршів.

Приклад 9
Коник-стрибунець
Скаче коник-стрибунець (беремо маля на руки й імітуємо стрибки)
З кукурудзи на чебрець,
З конюшини на бузок,
Подає свій голосок.
Скаче коник вже півдня,
А уся його рідня,
Зелененька і прудка,
Цвіркотить біля ставка.

Н. Бугай

Театр в коробці

Гра із рукавицями-акторами залишається актуальною в цьому віці також. Крім того, ви можете запропонувати малюкові озвучити іграшки, котрі зображують тварин чи транспорт, за вашим прикладом. Візьміть іграшкову собачку й запитайте: «Як робить собачка?». Якщо малюкові складно відповісти, дайте відповідь самі: «Гав-гав!». Звуконаслідування може стати першим кроком дитини до засвоєння активної вимови.

Вашим героєм може бути котик, корівка, курча – будь-який член іграшкового суспільства, що є під рукою.

Гра «Дзеркало» та артикуляційна гімнастика

В цьому віці малюк робить перші спроби повторити за вами не лише звуки, але й рухи. Він з цікавістю стежить за рухом ваших губ, виразом обличчя. Намагається імітувати всі звуки, що чує від вас. Пограйте в «Дзеркало»: складіть губи дудочкою й погудіть. Після – округліть рот, протяжно проспівавши: «О-о-о!». Поцокайте язиком, висуньте язик й покрутіть ним в різні боки, фиркніть, немов кішка – малюк намагатиметься повторити за вами. Це сприятиме формуванню правильної артикуляції.

Так само можна гратись й перед справжнім дзеркалом у ванній, аби малюк міг бачити себе під час процесу.

Від року до півтора року

Дихальні вправи

Вміння правильно дихати не менш важливе для розвитку вимови, аніж поповнення словникового запасу. Вигадайте маляті ігри, які змусять його посилено дихати. Наприклад, запропонуйте подути на кульбабу, щоб пушинки розлетілись, або на шматочок вати на столі, змусивши його рухатись. Можна запустити у ванні кораблик й запропонувати малюкові подути на його паперові «вітрила». Такі вправи будуть дуже корисними дитині в будь-якому віці, але повторювати їх багато разів поспіль не слід. Досить 2 – 3 разів.

Не перестарайтесь із дихальними вправами, щоб не допустити гіпервентиляції легень. Якщо ви помітили блідість або прискорене дихання у дитини, затуліть обличчя малюка його долоньками та запропонуйте декілька разів глибоко вдихнути й видихнути.

Спів

Ви часто співаєте маляті? Відмінно! Не співали жодного разу? Саме час розпочати. Тому що спів відмінно впливає на розвиток мовних навичок дитини. Не важливо, чи маєте ви музичний слух й наскільки мелодійний ваш голос. Для вашого малюка ви – улюблена співачка. Співайте для нього та разом із ним в будь-який час, коли вам заманеться – це принесе лише користь.

Від півтора до двох років

Розповідаємо разом

Ця гра – спрощений варіант вивчення напам'ять віршів. Мама розповідає рядок знайомого вірша або поетичної казки, не вимовляючи останнє слово й пропонує малюкові закінчити речення:

Муха, Муха-Цокотуха, Золотиста…(чепуруха)» (даємо слово малюку).

Або ще такий приклад:

Пташка… (пташка),
Ось тобі… (водичка)!
Ось тобі…(крихти),
На моїй… (долоні)!

Цілком ймовірно, що пізніше дитина виявить бажання повністю самостійно декламувати текст.

Веселі завдання

Навіть якщо малюк ще не говорить, він вже багато розуміє. Стимулюйте його вимову, даючи відповідальні доручення. Наприклад, покласти ведмедика на ліжко, принести м'ячик, зачинити двері або віднести татові його шарфа. Таким чином налагоджується ваш взаємозв'язок з дитиною, підштовхуючи її до опанування вимови. Після виконання можна запитати дитину: «Що ти зробив? Відніс ведмедика на ліжко? Молодець!».

Читання

Звісно, читання дитині дитячих творів й демонстрування ілюстрацій – чудове заняття в будь-якому віці. І якщо ви досі цього не робили, терміново розпочинайте! Спільні хвилини, проведені за книгою, не лише допоможуть малюкові опанувати рідну мову. Вони створять ту атмосферу довіри, яка вкрай важлива для його повноцінного емоційного розвитку.

З двох до трьох років

Скажи, який він

Вправа призвана навчити дитину добирати прикметники до іменників. Це дуже зручно робити на вулиці під час прогулянки. Наприклад, побачивши кота, мама може сказати синочкові чи доньці: «Дивись, ось котик! Розкажи мені, який він!». Не лінуйтеся спочатку самі пропонувати варіанти: пухнастий, смугастий, милий, гарний. Коли подібні ситуації повторюватимуться, малюк сам згадуватиме прикметники, почуті від вас. А згодом додасть свої.

Малюємо та розповідаємо

Справжні веселі історії можна не лише розповісти, але й... намалювати! Візьміть зошита чи альбом, оберіть казку (краще знайому) й малюйте схематичні картинки в процесі розповідання. Залучення одночасно слухового та зорового аналізаторів добре впливає на розвиток мовних здібностей дитини. До того ж, це прекрасний спосіб цікаво провести час та розвинути образне мислення малюка. Тому, якщо він виявить бажання взяти безпосередню участь в процесі – не відмовляйте відразу, а підтримайте цю ідею.

Настільний театр

Щоб давати домашні вистави, вам не обов'язково мати в арсеналі справжніх ляльок. Згодяться будь-які іграшки невеликого розміру чи саморобний пальчиковий театр.

Запропонуйте дитині зіграти роль в імпровізованій казці та стимулюйте її якомога більше говорити під час гри.

Розвивальні ігри та вправи, що спонукають малюка розмовляти, не мають жорсткої градації за віком. Заняття, засвоєні в перші місяці життя дитини, можуть згодитись й пізніше, коли вона підросте. Ігри та забави можуть «дорослішати» разом з малям, якщо ви вирішите трошки ускладнити їх, а можуть залишитись незмінними, граючи роль старих друзів. В такому випадку вони в першу чергу матимуть на малюка позитивний емоційний вплив.

Відео по темі
Додатковi посилання
  • Мэрилин Сигал. Ребенок играет: от рождения до года
Fatal error: Declaration of Drupal\similarterms\Plugin\views\argument\SimilarTermsArgument::query() must be compatible with Drupal\views\Plugin\views\argument\NumericArgument::query($group_by = false) in /home/buzuchok/public_html/firststep.com.ua/modules/similarterms/src/Plugin/views/argument/SimilarTermsArgument.php on line 146