Школа Марії Монтессорі: система з особливостями

Наталія Ударцева, 14 жовтня 2018
Про методику Монтессорі сьогодні говорять багато й часто, називаючи її однією з найбільш затребуваних. Дитячі садки та школи, які працюють за нею, можна зустріти практично в будь-якій країні світу. Однак мало хто з батьків тісно знайомий з принциповими деталями цієї унікальної системи виховання і її характерними рисами.
Школа Марії Монтессорі

Зародження системи

Автором системи стала Марія Монтессорі ― італійський медик і педагог-новатор кінця XIX ― початку XX століття. Під час роботи в психіатричній клініці в 1896, де Марія була лікарем, її увагу привернули особливі пацієнти ― розумово неповноцінні діти. Надані самі собі, вони тинялися коридорами, не цікавлячись абсолютно нічим навколо.

Розмірковуючи над проблемою, доктор прийшла до висновку, що основна причина відсутності у цих дітлахів важливих навичок криється у педагогічній занедбаності й відсутності розвиваючого середовища, а медичний фактор у даному випадку є другорядним.

Ці діти були позбавлені цілей, що стимулюють їх розвиток, що і спричинило такі серйозні наслідки. Марія Монтессорі поставила перед собою завдання ― створити таку систему навчання, завдяки якій дитина могла б максимально ефективно використовувати свої можливості й розвивати здібності, закладені в неї з народження.

Суть методу Монтессорі полягає в тому, щоб, спостерігаючи за дитиною, виявити її схильності та інтереси. Завдання педагога ― підготувати відповідне розвиваюче середовище й направляти природний розвиток в потрібне русло, а не жорстко керувати процесом навчання й розвитку.

На вивчення педагогіки й психології пішло кілька років, і в 1907 році була використана перша методика, створена Марією Монтессорі. Застосовувалася вона в роботі з вихованцями будинку дитини, заснованого самою Марією.

Методика Монтессорі в Росії

Успіх нової системи виховання швидко набирав обертів, і вже в 1909 році книги Марії Монтессорі стали відомі в багатьох країнах світу, а в 1914 були відкриті дитячі садки Монтессорі і в Росії. Одним з перших російських послідовників системи був В.В. Лермантов ― приват-доцент Петербурзького університету. Вчений так гаряче підтримував методи Марії Монтессорі, що розробив на їх основі власну концепцію навчання школярів та виписав з Англії дидактичний матеріал.

У 1913 році Юлія Фаусек, що дізналася про систему з газети «Вісник виховання», створила перший петербурзький Монтессорі-сад, а ще через рік була відряджена до Італії для зустрічі з засновницею дивовижної методики.

Навіть сьогодні методи, використовувані Марією Монтессорі, часто розглядаються як інноваційні. Чи варто говорити, що на межі XIX і XX століть вони виглядали абсолютно незвично й ішли врозріз з усіма догмами, на яких базувалася педагогіка того часу?

На жаль, подальші події в російській історії істотно сповільнили розвиток системи Монтессорі в країні. Проіснувавши всього лише 10 років, вона була скасована більшовиками, в чиїх доктринах не було місця для партнерства і свободи у вихованні. Лише до 1992 року методи Монтессорі знову набули поширення на території колишньої Російської Імперії.

Перші школи й дитячі сади Монтессорі

Перше, на що звернула увагу Марія Монтессорі при розробці нової системи виховання ― це обстановка в самих приміщеннях. Здавалося б, само собою зрозуміло: для успішного освоєння знань і навичок діти повинні користуватися зручними, підібраними за віком меблями, а розташування навколишніх предметів має бути комфортним і доступним. Тільки так прагнення дитини до саморозвитку стимулюється в повній мірі; тільки так можна уникнути зайвих витрат часу й енергії, щоб витратити їх на нові відкриття, засвоєння інформації та корисних навичок.

Однак за часів зародження нової системи виховання ці речі не були очевидними, і кожен відвідувач перших Монтессорі-садків був здивований надзвичайно обстановкою, створеною педагогами-новаторами для малюків.

Навчання велося у формі гри й спілкування дітей між собою. Завдання, які вони виконували, були нескладними й цікавими. Життя малюків у садках і школах дуже нагадувало іграшкову копію дорослого життя: діти освоювали мистецтво садівництва, вчилися самообслуговування й самі ставили перед собою завдання, які хотіли б вирішити.

Система «з особливостями» або чим дивні Монтессорі-сади?

Свобода вибору, самостійність і вміння приймати рішення ― ось основні принципи, на яких було побудовано й базується зараз навчання в цих садках. Навички, отримані у процесі гри, діти навчаються застосовувати на практиці у різних життєвих ситуаціях.

Виховання й навчання дітвори в таких дитсадках здійснюється за допомогою розвитку моторних навичок, базових почуттів (зору, слуху, дотику і т.д.), логічного мислення та вміння приймати самостійні рішення.

У Монтессорі-садках категорично виключено будь-який примус. Усе навчання засноване на бажанні дитини «зробити це самому».

Малюки занурюються в середовище, де їх оточують дидактичні посібники, розроблені для самостійних ігор, чия дія спрямована на розвиток дрібної моторики, навчання лічби й читання, ознайомлення з іноземними мовами, знайомство з навколишньою дійсністю.

Основні положення, якими керуються педагоги, які працюють за системою Монтессорі:

  1. Ініціатива в навчанні належить дитині; дорослий грає лише другорядну роль помічника, але не наставника.
  2. Можливість приймати самостійні рішення й свобода вибору.
  3. Навчання молодших дітей на прикладі й за допомогою старших.
  4. Наявність спеціального розвиваючого середовища.
  5. Основна мета дорослого ― викликати інтерес дитини до навчання; усе інше вона зробить сама.
  6. Повна згода з природою, виключення тиску і спроб «виправити» або «змінити» дитину.
  7. Ніякої критики, заборон і примусу; навіть післяобідній сон у таких садах ― справа добровільна.
  8. Визнання права дитини на власні помилки і їх самостійне виправлення.

Усі групи в дитячих садах, що працюють за методикою Монтессорі, ― різновікові. Це дозволяє молодшим дітям рівнятися у навчанні на досягнення старших, а старшим ― спробувати себе в ролі вчителів для малюків.

Кількість дітей у групах ― не менше 10, бо методика орієнтована на тісну співпрацю між дітьми. Сама Марія Монтессорі вела групи, що включали від 40 до 60 осіб. Тому батькам, які цікавляться цією методикою, слід врахувати, що індивідуальний підхід і маленькі групи в даному випадку виключені.

Навчальний процес

Навчальний процес у загальноприйнятому розумінні цього терміну в садках Монтессорі просто відсутній. Діти не сидять за столами у ряд і не займаються математикою або малюванням за розкладом. Навчальне середовище, як це прийнято називати тут, розділене на 5 тематичних зон, кожна з яких присвячена певному виду діяльності:

  • мовленнєвий розвиток;
  • лічба;
  • формування сенсорних навичок;
  • практичні вміння;
  • освоєння навколишнього простору.

Дидактичні матеріали та посібники спроектовані таким чином, що малюкові одразу стає зрозуміло, якщо завдання виконано неправильно. Маленькому досліднику надається можливість самому знайти вірне рішення, не будучи звинуваченим у помилці дорослим ― величезний плюс у прищепленні позитивного ставлення до навчання.

Таким чином кожна дитина обирає собі заняття до душі й сама виконує поставлене перед нею завдання, звертаючись до педагога по допомогу лише у разі потреби.

До обов’язків дорослого входить також стежити за рівнем складності виконуваних завдань, видаючи дитині відповідну допомогу. Зрозуміло, здійснення подібного навчання передбачає широке розмаїття цих посібників ― так званих, Монтессорі-матеріалів, і це є ще однією чудовою особливістю унікальної методики.

Безперервний розвиток

Не втрачати ані хвилини ― цей принцип якомога точно відображає основну концепцію дитячих садків Монтессорі. Виховання дітей відбувається тут не тільки під час ігор, але й у процесі режимних моментів. Навички самообслуговування, уміння ставити перед собою мету й досягати її, прагнення допомогти іншим, внутрішня мотивація до освоєння нового й самовдосконалення — все це незамінні деталі одного великого механізму, що називається гармонійним розвитком дитини.

Недоліки

Суттєвим недоліком у методиці є відсутність у ній місця для активних фізичних вправ, рольових і рухливих ігор. Роблячи акцент на інтелект і формування практичних навичок, Монтессорі-педагоги залишають без уваги фізичний розвиток і творчість, яка зводиться до занять у творчих майстернях у вечірній час — для тих, хто ще не встиг піти додому.

Однак така однобокість системи може бути компенсована за рахунок занять малюка вдома з батьками і в гуртках — поза стінами дитячого садка.

Система Монтессорі в Україні

Методика Марії Монтессорі - досить поширена в Україні. У книжкових магазинах ви знайдете безліч освітньої літератури для батьків і викладачів. В інтернет-магазинах іграшок пропонується величезний асортимент іграшок та навчальних матеріалів за системою Монтессорі.

Також для викладачів Монтессорі-шкіл організовуються спеціальні курси підготовки і проводяться інші заходи. Нижче вказані організації, що сприяють розвитку і популяризації методики Монтессорі:

Що стосується Монтессорі-центрів, де спеціально навчені вчителі працюють з дітьми дошкільного і шкільного віку, то вони відкриті в багатьох великих містах України. І також не забувайте, що існує безліч розвиваючих центрів і приватних дитячих садів, які частково впроваджують дані принципи навчання.

Відео по темі
Коментарі